Eerlijk duurt het langst

Zaterdag, 9 september, 2023

Geschreven door: Aline van Wijnen
Artikel door: Silke Wimme

Staan de geheimen uit haar verleden in de weg van nieuw geluk?

[Recensie] Sinds ik voor de eerste een boek las van Aline Van Wijnen ben ik helemaal fan van haar werk. Naast feelgood schrijft ze ook intrigerende historische romans. Het is al weer een eindje geleden dat er een heerlijke feelgood van haar verscheen en ik keek dan ook enorm uit naar Eerlijk duurt het langst.

Miranda Rademakers leidt een echt luxe leventje in Amsterdam, ze heeft een carrière als radio omroepster en is getrouwd met een rijke echtgenoot. Maar dan verliest ze alles op één dag: haar job, het dak boven haar hoofd en haar echtgenoot. Ze staat op straat… en nu? Ze is radeloos en niemand lijkt haar te willen helpen. Onverwacht kan ze bij haar tante Chantal terecht die ze jaren geleden voor het laatst zag. Miranda komt terecht in een klein provinciaals dorpje en gaat er aan de slag in de boekhandel van haar tante. Langzaamaan begint ze het dorpsleven en de mensen daar meer en meer in haar hart te sluiten. Haar leven begint weer wat kleur te krijgen wanneer ze Raf de lokale politieagent ontmoet, maar dan lijkt haar verleden zich in te halen.

Morele boodschappen
Wat een heerlijke roman is dit weer. Aline zal met dit boek weer menig lezer inpalmen. Het bevat alle typerende kenmerken van een goede, degelijke feelgood: een vrouwelijke heldin, romantisch en een happy ending! Hoewel het verhaal, zoals vaak in dit genre, een voorspellend karakter heeft, weet Aline er toch enkele onverwachte wendingen aan te geven. Hierdoor blijft het verhaal ook boeien tot de laatste pagina.

De auteur heeft een fijne schrijfstijl, het is beeldend en de personages zijn met veel diepgang neergezet. Het dorp heeft enkele karakteristieke bewoners, die je als lezer in je hart zult sluiten. Hoewel Miranda aanvankelijk een harde op carrière beluste vrouw lijkt, groeit ze in het verhaal uit tot een liefhebbende, sterke en zelfstandige vrouw. Door het hoofdpersonage op zo een manier weer te geven maakt de auteur haar hoofdpersonage menselijk en kwetsbaar.

Net als in haar andere werk verwerkt de auteur ook hier weer heel wat morele boodschappen. De belangrijkste is terug te vinden de titel: wie eerlijk is zal het verste komen! Maar er zitten nog heel wat andere verwerkt in het verhaal, zoals het belang van de kleine lokale handelaren die met uitsterven bedreigd worden door de grote ketens. Doordat het verhaal grotendeels afspeelt in Chantals boekhandel staan ook boeken centraal. Hoe ze mensen bij elkaar brengen en hun leven kunnen veranderen. De auteur kan haar liefde voor literatuur niet onder stoelen of banken steken en dit komt hier goed tot uiting. Boekenwurmen zullen dus zeker voldoende aan hun trekken komen. En hoe leuk is het dat Aline een Easter Egg voor haar fans verstopt heeft in het verhaal. Zo hebben we de tante van Miranda al leren kennen in Halsoverkop! Ik hoop dat dit in haar toekomstig werk nog zal gebeuren, want ik ga er graag naar op zoek.

Eerlijk duurt het langst is een heerlijke roman. Het boeit vanaf de eerste pagina’s en boekenliefhebbers zullen er ontzettend van genieten.

Ook verschenen op Boeken-cast

Eerlijk duurt het langst