Handboek voor vakantiefietsers

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Marica van der Meer
Artikel door: Evert van der Veen

Goed voorbereid fietsend op weg

[Recensie] Het Handboek voor vakantiefietsers opent met een technische uitleg van de fiets en er zijn verhalen uit de praktijk: boeiende ontmoetingen met mensen op de meest onverwachte plaatsen en in bijzondere situaties waarin je als fietser tijdens lange tochten in verre landen terecht kunt komen. Het is dan inspirerend om te lezen hoe mensen die elkaar niet kennen van harte bereid zijn om de ander met praktische moeilijkheden te helpen en te zoeken naar een oplossing voor een probleem of geval van pech.

Verder zijn er kaders over een fietsspecialist, een vakantiefietser, een fietsproducent, iemand die fietsroutes maakt en een winkel waar je alles voor een vakantie per fiets kunt vinden. Er is ook een verhaal over Frank van Rijn, de ‘wereldfietser’ die al meer dan 50 jaar overal te vinden is met zijn fiets en daar op onderhoudende wijze over schrijft getuige zijn laatste boek Een duizend meter hoge kerstboom.

De fiets is de basis van vervoer maar net zo belangrijk zijn de spullen voor onderweg zoals een tent met toebehoren en kleding. Vanuit haar eigen brede ervaring gaat Marica daar doelgericht op in en ze geeft goede aanwijzingen om te letten op omvang en gewicht want die aspecten zijn wel essentieel als je met de fiets op reis bent. Ook het koken in één pannetje wordt benoemd en er zijn zelfs allerlei smakelijke recepten die daar geschikt voor zijn.

Er is een hoofdstuk Fietsen met kinderen en hier is een motiverend verhaal uit de praktijk, van mensen die met hun kinderen al fietsend op vakantie gaan. Ik vind het altijd mooi om een gezin met kinderen en bepakking te zien fietsen en heb daar bewondering voor dat je als ouders je kroost kunt motiveren om zo vakantie te houden. Ik heb er respect voor want het mag idyllisch lijken op een mooie zomerdag, er kunnen ook genoeg andere en minder aangename weersomstandigheden zijn.

Het Handboek voor vakantiefietsers geeft ook informatie over de diverse soorten routes die er zijn waarbij LF staat voor Lange Fietsroute en EV voor Euro Velo. Het zijn allebei routes die grotere afstanden overbruggen. De Atlantische kustroute spant met 11.000 kilometer wel de kroon en strekt zich uit van de Noordkaap in Noorwegen tot de zuidkust van Portugal. Waarschijnlijk geen tocht die voor iedereen is weggelegd…

Niet altijd en overal zal de tocht per fiets plaatsvinden. Daarom is er ook aandacht voor het meenemen van de fiets in het openbaar vervoer. De meest bijzondere tocht is toch wel die per zeilschip van Trinidad naar Grenada. Mooi is het verhaal over de hulp die Marica kreeg in Havana waar een medewerker van American Airlines alle moeite deed om haar fiets keurig in karton in te pakken voor de reis per vliegtuig. Haar meest bijzondere overnachting is misschien wel die in een politiebureau in Peru, overigens op geheel vrijwillige basis om misverstanden te voorkomen.

Het boek is beknopt maar volledig en praktisch, duidelijk geschreven vanuit eigen praktijkervaringen al zijn sommige tips ook wel vrij logisch en daarom een beetje overbodig voor wie zelf logisch nadenkt. Veel sfeervolle foto’s roepen bij de lezer die ook van sportieve fietstochten houdt het verlangen op om zo snel mogelijk op reis te gaan.

Marica van der Meer schreef recent de boeken Fietsen rond de voormalige Zuiderzee en Fietsen langs de elf steden van Friesland en Fietsen van Walcheren naar de Waddenzee.