Recensie: Heart Bones

Zaterdag, 16 september, 2023

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Sanne de Jong

Terug naar de zomer

[Recensie] Heart bones is een mooi boek dat het verhaal vertelt van Beyah, een achttienjarig meisje dat op zichzelf is aangewezen. Beyah ontdekt wat liefde is, hoe het is als mensen om je geven en wat haar eigen vooroordelen zijn. Wat op het oog misschien een simpel liefdesverhaal lijkt te zijn, blijkt een boek te zijn dat veel meer bevat.

Naar het eiland
Beyahs moeder Janean is een junk. Ze overlijdt door een overdosis en Beyah wordt zo goed als meteen uit hun woonwagen gezet, omdat ze een huurachterstand hebben. Ze belt haar vader op, de enige persoon waar ze nog terecht kan. Hij is er eigenlijk nooit voor haar geweest en betaald alleen alimentatie. Haar vader heeft een strandhuis op het schiereiland Bolivar, in Texas. Daar brengt Beyah de zomer door en ontmoet ze Samson, een mysterieuze jongen die niet veel over zichzelf wil vertellen.

Colleen Hoover (1979) is dé romance-auteur van dit moment. In 2012 publiceerde ze in eigen beheer het boek Slammed. Al snel daarna werden haar boeken opgepikt door het grote publiek en vanaf 2021 zijn haar boeken door TikTok een wereldwijde sensatie geworden. Haar boeken zijn niet altijd in één genre in te delen, maar ze bevatten allemaal een combinatie van romance, spanning en een aantal sterke personages.

Beyahs leven staat op zijn kop als ze van Kentucky naar het schiereiland Bolivar in Texas verhuist. Ze moet niet alleen wennen aan een groot huis en een leven waarin er genoeg geld is, ze weet ook nog niet zo goed hoe ze met haar nieuwe familie om moet gaan. Haar vader kent ze eigenlijk helemaal niet en haar stiefzus Sara had ze zelfs nog nooit gezien. Niet dat ze het in Texas zo naar haar zin had. Haar moeder kocht alleen maar drugs en had vreemde vriendjes. Daar moest Beyah zien te overleven. Een echt thuis kent ze dan ook niet.

“Thuis, dat voelt nog steeds als een mythisch plekje waarnaar ik al mijn hele leven op zoek ben.”

Een geliefd gevoel
Op de boot naar het eiland toe heeft ze Samson ontmoet. Hij blijkt naast haar te wonen. Ondanks hun vervelende start, blijken ze elkaar al snel gevonden te hebben. Beyah voelt zich geliefd bij hem, een gevoel wat ze helemaal niet lijkt te kennen. Ze vertelt veel over haar leven, maar hij blijft mysterieus en vaag. Samson wil pas aan het eind van de zomer alles aan haar vertellen, want hij is bang dat ze hem anders niet meer wil zien. Beyah en Samson bouwen een relatie op. Ondanks dat ze tot nu toe vaak alleen waren in het leven, lijken ze elkaar gevonden te hebben.

Heart bones is alleen veel meer dan het liefdesverhaal van Beyah en Samson. Het gaat ook over verslavingen, kinderen van verslaafden en hoe slecht het systeem soms in elkaar zit. Het laat zien dat op sommige momenten mensen tussen wal en schip vallen en het dan zelf maar moeten oplossen. Beyah en Samson brengen over hoe machteloos je dan kan voelen en dat je doet wat je moet doen, ook al sta je hier misschien niet altijd achter.

Ontwikkelingen
Beyah maakt ook zelf een ware ontwikkeling door. Ze denkt na over wie ze is en wat ze wil bereiken in het leven. Ook staat ze stil bij de verslaving van haar moeder. Ze ziet het als een ziekte, dat is hetgeen wat haar slecht maakte. Beyah ontdekt ook dat ze soms te snel haar vooroordelen al klaar had, iets wat jij als lezer misschien zelf ook wel had.

Op het eind gaat het verhaal ineens heel snel, dan wordt het een ware rollercoaster. Dit had misschien nog wat beter verdeeld kunnen worden, door eerder al wat meer hints te geven. Het is ontroerend en heftig, maar het raakte mij niet zo erg dat ik een traantje moest laten. Daar was het wel het verhaal naar geweest. Hoover had dit misschien nog net wat sterker op kunnen schrijven.

Colleen Hoover weet hoe ze een aantal diepere lagen in een verhaal moet verwerken. Heart bones is dan ook zoveel meer dan een simpel romantisch verhaal. Het is het perfecte boek voor deze nazomer en de laatste zonnige dagen!

—