Stille nacht

Woensdag, 22 december, 2021

Geschreven door: Noortje Brink
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Een thriller, overgoten met een flinke saus kerstsfeer en besprenkeld met traditioneel kerstgevoel

[Recensie] Karlijn is door haar ex-vriend verlaten en heeft nu de zorg voor haar tweejarige dochter Zoë. Ze is werkzaam in een tbs-kliniek en is net een zware burn-out te boven. Tijdens de burn-out had ze het gevoel dat ze continu in de gaten werd gehouden. Ze heeft sinds een half jaar een relatie met Sven en het gaat weer beter met haar. Of toch niet!? Sven verrast haar met een paar dagen weg naar London met de Kerst. Verliefd verblijven ze in een in kerstsfeer gedompelde stad. Het gelukkige gevoel duurt maar even, want haar vroegere paniek en angsten komen terug en worden steeds heviger. Zijn het irrationele angsten uit het verleden of steekt er toch meer achter?

Het boek begint met een vertelling vanuit een man. Wie hij is weet je niet, maar dat er met hem iets aan de hand is, wordt wel gelijk duidelijk. De man komt nog een paar keer voorbij in het boek en hij wordt steeds mysterieuzer. Daarnaast heb je het verhaal van Karlijn. Je leert Karlijn steeds beter kennen en ook de mensen om haar heen. Je komt meer te weten over haar verleden met haar ex. Ook ga je met haar mee naar haar werk en krijg je inzicht in haar werkzaamheden. Tijdens haar werk in de tbs-kliniek komt ze niet alleen maar vreedzame mensen tegen. Hierdoor begrijp je ook dat Karlijn voorzichtig of misschien zelfs achterdochtig is. Dat achterdochtige gevoel of misschien zelfs de paranoia van Karlijn sijpelt in het hele boek door. Je gaat je afvragen of de mensen wel zijn wie ze zeggen te zijn. En is Karlijn echt haar scheiding en haar burn-out te boven gekomen?

Naast het unheimische gevoel weet het boek ook de sfeer van London in kerststijl op te roepen. Je loopt met Sven en Karlijn mee naar Trafalgar Square. Aldaar aangekomen zie je de kerstboom terwijl je op de achtergrond het koor de kerstliederen hoort zingen. Het wiebelig schaatsen van rondjes bij de kerstmarkt zie je zo gebeuren. Zelfs de sneeuw ontbreekt niet.

Je vraagt je af wanneer de verhaallijnen gaan samenkomen, want dat dat gaat gebeuren is zeker. Op welke manier en hoe, dat blijft lang onduidelijk, maar het is wel verrassend. Het verhaal heeft een zekere suspense en wordt steeds spannender. Het is een kerstthriller dus uiteraard ontbreken het traditionele kerstgevoel en kerstgebeurtenissen niet.

Archeologie Magazine

Dit was de eerste keer dat ik een kerstthriller las en dat is me goed bevallen. Het is absoluut een thriller, overgoten met een flinke saus kerstsfeer en besprenkeld met traditioneel kerstgevoel. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Zwart land

Stille nacht

Dun ijs