Monsters en mislukte superhelden / De duistere school

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Bart De Wolf
Artikel door: Inge Sleegers

Interview – Griezelen: jong geleerd is oud gedaan

Bart de Wolf en Sandra J. Paul overspannende boeken voor kinderen

[Interview] Bart de Wolf (Antwerpen, 1977) schrijft sinds 2015 verhalen over monsters en andere griezelfiguren. Zijn eerste korte verhaal De Bra-Ba-Bla behaalde een vijfde plek in de Fantastels Verhalenwedstrijd en deed hem realiseren dat er voor zijn donkere schrijfsels blijkbaar wel een publiek was. In 2018 won hij er zelfs de Harland Awards Debuutprijs mee (Een nieuwe route wordt berekend). Vorig jaar verscheen bij Books & Butterflies de sci-fi novelle Volhouden, alles komt goedMonsters en mislukte superhelden is zijn debuut. In september 2023 volgt het tweede deel. Naast griezelschrijver is Bart ook dierenarts met een eigen praktijk in het polderdorpje Lepelstraat (Noord-Brabant).

Sandra Vets (1972), schrijvend onder de naam Sandra J. Paul, is een veelzijdig genre-overschrijdend auteur die vooral bekend staat om haar spannende jeugdboeken, paranormale young-adult en psychologische thrillers. Vets schrijft ook Engelstalig onder de naam Joanne Carlton. Ze debuteerde in 2015 met Het eiland, het eerste deel uit de Eilandenreeks. Voor de korte verhalenbundel Loopgravenhel(d), in 2018 samen met Marc Geyens geschreven naar aanleiding van de herdenkingen van het einde van de Eerste Wereldoorlog, ontving ze veel lof. Samen Cathy Carlier is Vets de oprichter en eigenaar van Hamley Books. Naast schrijver is ze uitgever en IT-consultant.

Bart, in het dagelijkse leven ben jij dierenarts. Ik kan me voorstellen dat mensen van jou schattige boekjes over diertjes verwachten. Toch is dat niet bepaald wat jij schrijft. Zijn jouw boeken geschikt voor alle kinderen of denkt de Kerstman beter twee keer na voor hij Monsters en Mislukte Superhelden zomaar onder de kerstboom ligt?

Bart: “Voor kinderen die tegen een stootje kunnen en houden van erg spannende verhalen, zou ‘Monsters en mislukte superhelden’ wel eens een ideaal cadeau kunnen zijn. Houden ze meer van schattige dierenverhaaltjes waarin alles goed afloopt, dan dropt de Kerstman beter een ander boek onder de boom. Om het hem iets gemakkelijker te maken, heb ik samen met de uitgever bewust gekozen voor een erg donkere, griezelige cover én is de eerste zin op de achterflap dat er lichamen aanspoelen op een strand. Ik vermoed dat hij op die manier wel doorheeft dat hij er tere zieltjes niet blij mee maakt (lacht).”

Jij schrijft boeken in verschillende genres, Sandra. Er lijkt echter een constante te zijn. Het zijn altijd spannende boeken, ook je kinderboeken. Ook bij uitgeverij Hamley Books vinden we veel van dat type boeken in het assortiment terug. Is het een bewuste keuze om thrillers op kindermaat te brengen?

Sandra: “Een bewuste keuze zou ik het niet noemen, maar het is wel zo dat kinderen nu eenmaal van spannende boeken houden en dit toevallig ook het genre is waar wij de meeste leuke en originele manuscripten voor krijgen. Het past wel bij wie wij zijn, zelf lees ik het ook graag en het is erg leuk om te schrijven.”

Boeken schrijven, een uitgeverij runnen, hier en daar nog een coachingstraject of ander project… Hoe doe je dat toch allemaal? Ben je stiekem zelf een vampier die nooit slaapt?

Sandra: “Dat is een vraag die ik erg veel krijg, en ik zal ook antwoorden zoals ik altijd doe (lacht). Ik ben een erg gestructureerd en planmatig persoon, waardoor mijn dagen ook gestructureerd zijn en ik duidelijk aflijn waar ik wanneer aan werk. Zo heb ik ‘schrijfdagen’, ‘Hamley dagen’, ‘coaching dagen’ (dinsdag en woensdag), enz. Dat werkt prima bij wie ik ben. In het weekend schrijf ik meestal, wij zijn huismussen en houden van de gezelligheid bij ons thuis, wat onze kinderen prima vinden. Ook mijn partner combineert verschillende uitdagingen, dus we zijn altijd wel samen ergens aan iets bezig.”

Bart, niet al jouw personages halen het einde van het boek. Dat is een uniek plot voor een jeugdboek. Wist je dat zelf voor je begon te schrijven of heeft hun bloedstollende einde jou net zo goed verrast?

Bart: “Goh, het allereerste dat ik op papier gezet heb, is ook de opener van het boek gebleven: een krantenartikel waarin staat dat er onherkenbaar verminkte lichamen aangespoeld zijn op het strand. Ergens halverwege het verhaal ontdek je dan als lezer – samen met de personages – wie de slachtoffers zijn en wat er juist gebeurd is. Dat er personages zouden sterven was dus voor mij vanaf het begin wel duidelijk. Ook de grote plotwending die daar het verhaal volledig omgooit, had ik van tevoren bedacht. Hoe het vanaf daar verder zou gaan heb ik dan weer samen met de overlevende personages moeten ontdekken. Het einde van het boek heeft mij zelf uiteindelijk ook verrast!”

Monsters en mislukte superhelden is het eerste deel in een reeks. Hoeveel delen komen er nog en zijn die even spannend?

Bart: “Deel twee ligt alvast bij de uitgever en verschijnt naar alle verwachting in september 2023. Ook dat deel is behoorlijk spannend met een paar erg enge scènes en verrassende plotwendingen… Het verhaal is met twee delen echter nog niet afgerond, dat voel je als lezer duidelijk aan. Als deel een en twee goed worden ontvangen bij het publiek, komt er vast nog wel een derde deel. En misschien een vierde als het verhaal daarom vraagt.”

Sandra, jouw Duistere School-reeks was een schot in de roos. Het lijkt er inderdaad op dat er nood is aan griezelige boeken voor jonge lezers. Het thema heksen is op zich niet nieuw, denk aan de wereldbekende Harry Potter-reeks of De Heksen van Roald Dahl. Toch geeft jouw verhaal er een heel eigen draai aan en wordt het snel heel erg eng. Hoe is dit verhaal tot stand gekomen en had je dat succes verwacht?

Sandra: “Eigenlijk niet. De Duistere School was een hobbyproject dat ik samen met mijn toen elfjarige oudste zoon heb opgezet. Ik schreef al enige tijd thrillers en Engelstalig werk, tot hij met de vraag kwam wanneer ik eens iets voor hem zou schrijven. Tijdens een zomervakantie hebben we dan samen een idee bedacht. Ik schreef elke dag een hoofdstuk. Hij las het dan en gaf commentaar, waarna we brainstormden over het volgende hoofdstuk. Zo ontstond De Duistere School. Ik was niet eens van plan het uit te brengen, maar toen Hamley begon, drong mijn partner aan om eindelijk eens iets met dat boek te doen. Dat is een eigen leven beginnen leiden en is nu, vier jaar later, nog steeds een erg groot succes. De reeks is intussen vertaald of zal vertaald worden in verschillende landen en daar ben ik erg blij om. Toen het uitkwam zou het normaal gezien bij één boek blijven, maar er kwam zoveel vraag naar een vervolg dat het uiteindelijk een vijfdelige reeks is geworden. Bij het schrijven van deel twee wist ik al dat ik Colette Zwart (de antagonist) een eigen boek wilde geven en ik wilde het geheel beëindigen met een ‘big bang’.”

Ongetwijfeld zitten er in jouw hoofd al nieuwe verhalen klaar. Ben je nu helemaal klaar met de reeks of komt er mogelijk nog een deel? Waar ben je nog mee bezig?

Sandra: “De reeks zelf is gestopt, maar Kraaidorp blijft wel bestaan en zal nog regelmatig terugkomen. Vorige week is mijn nieuwste jeugdboek Alles wat je maar wenst uitgekomen en daar ga je dingen in ontdekken die belangrijk kunnen zijn. Je kunt het verhaal apart lezen, maar voor zij die fan zijn van de reeks is dit wel leuk. Als alles goed gaat, ga ik eind volgend jaar een nieuw jeugdboek uitbrengen. Wat dat zal worden weet ik nog niet. Nu ben ik eerst bezig met mijn nieuwe thriller voor volwassenen, die ik schrijf naar aanleiding van mijn selectie bij de Masterclass Thrillers bij GenreLab, georganiseerd door Literatuur Vlaanderen en Sabam. De werktitel is Toxisch maar die kan nog wijzigen.

Daarnaast heb ik net een internationaal project afgewerkt dat The Girl Without a Voice heet en bij verschillende internationale uitgeverijen ligt. Dit project wordt ook voorgesteld op het volgende Filmfestival van Cannes. Daarnaast ben ik bezig met een nieuwe Engelstalige Young Adult Thriller die Dead Girls Don’t Talk zal heten. Beide boeken verschijnen als een Joanne Carlton-project (mijn Engelstalige alter ego). Natuurlijk komen er ook weer drie Hamleytjes aan volgend jaar en verschijnt mijn eerste feelgood in boekvorm Het Kattenhuis. Deze was al klaar, maar we hebben een samenwerking met een poezenopvang afgesloten, waardoor ik het verhaal deels zal herschrijven voor het in mei uitkomt.”

Wat wij ons allemaal afvragen, Bart: zie jij jezelf eerder als een monster of een superheld?

Bart: “Grappig dat je dat vraagt, want dat is een groot thema in het boek. Een paar personages vragen zich op een bepaald moment hetzelfde af. Ik vermoed dat we onszelf eigenlijk allemaal graag zien als de superheld van ons eigen verhaal. Of we ook zo zullen worden herinnerd zal waarschijnlijk afhangen van degene die het verhaal doorvertelt.”

Welk boek zou jij ooit nog willen schrijven en waarom?

Bart: “Ik wil graag een boek schrijven dat de Gouden Griffel wint! Helaas vermoed ik dat dat in mijn genre – het donkere griezelverhaal – minder waarschijnlijk is. Hoewel, je weet nooit… Laat ik het erop houden dat ik hoop dat het derde deel van Monsters en mislukte superhelden er ooit komt en dat ik er even tevreden over zal zijn dan over zijn twee voorgangers.”

Sandra, wat is jouw all time favoriete jeugdboek?

Sandra: “Hm, er zijn er zovele! Ik ga voor een klassieker: Kruistocht in Spijkerbroek, maar De brief voor de koning staat ook erg hoog op mijn lijstje.”

Eerder verschenen in Bazarow Magazine