Recensie: Op zoek naar lezers

Vrijdag, 15 maart, 2024

Geschreven door: Gerrit Jan Zwier
Artikel door: Rijkert Knoppers

Dagboek van een gedreven auteur

“Hoe is het mogelijk! De Goed Nieuws Show is meteen vandaag begonnen! Mij is gevraagd de prestigieuze Slauerhoff-lezing te houden in de dorpskerk van Huizum. Die mag over mijn persoonlijke fascinatie voor Slauerhoff gaan. Dat aanbod neem ik graag aan.”
Hoe het met deze Slauerhoff-lezing af is gelopen, die in 2017 zou plaatsvinden, komt de lezer niet te weten, om de eenvoudige reden dat deze alinea op de allerlaatste pagina van dit boek staat. Bij wijze van cliffhanger, zal de auteur Gerrit Jan Zwier bedoeld hebben, in de hoop dat er ooit een vervolg op deze bundeling dagboeken zal verschijnen. Totdat het zover is moet de lezer het doen met wat de schrijver tussen 2012 en 2016 heeft meegemaakt. Dat is aardig wat, afgaande op de bijna 400 pagina’s die deze bundeling dagboeken telt.

Reisjournalist
Een tamelijk unieke activiteit van deze 77-jarige reisjournalist is dat hij veel tijd steekt in het zelf verkopen van zijn boeken. Voor dit doel reist hij het land af om op boekenmarkten, tuinfairs, congressen, braderieën en wandelbeurzen op een tafeltje zijn boeken uit te stallen. Verder geeft hij van tijd tot tijd lezingen. Bij veel van deze gebeurtenissen komen in dit boek de verkoopcijfers aan bod: tijdens een dagje Dutch Birding verkoopt hij 15 boeken, op de Pool tot Pooldag in het Leidse Volkenkundig Museum telde de verkoop bijna 30 boeken, terwijl later in het jaar in het wandelhok van een Zwolse wandelclub 23 exemplaren over de toonbank gingen. Naast enkele romans heeft Zwier vooral veel reisverhalen gepubliceerd: meestal naar de noordelijk gelegen gebieden, Noorwegen, Zweden en de Nederlandse Waddeneilanden. In totaal maar liefst 40 publicaties in boekvorm!
Dat het als journalist slim is om door je persoonlijke aanwezigheid op bijvoorbeeld markten je eigen boeken te verkopen is voor Zwier een logische zaak, want op zo’n manier verkoop je veel meer dan via de boekwinkel. Dat klinkt niet onlogisch maar het zou toch aardig zijn als er iets meer informatie zou zijn over de financiële kant van dit verhaal. Weliswaar lezen we op 23 augustus 2015 dat hij verwacht van een nieuwe lichting boeken er vijfhonderd te verkopen, wat € 2.500 oplevert, ofwel vijf euro per boek, maar hoeveel procent van de verkoopprijs is dat dan? Wat zijn de reis- en verblijfkosten, en hoe zou de optelsom uitpakken als je een bepaald uurtarief voor je activiteiten in rekening zou brengen?

Andere mensen
Aardig om te lezen is dat hij ook van tijd tot tijd al dan niet interessante mensen ontmoet. Ineke Holtkamp bijvoorbeeld, die ooit een boek over haar jeugd publiceerde, de aardige vertaler Jan Alex de Roos, of de beroepsdichter Jean Pierre Rawie. Maar ook zijn minder favoriete kennissen komen genadeloos naar voren, zoals –in zijn woorden- die ene vreselijke journalist Tom van Deel, een tot in het merg corrupte vriendjesbespreker. Of neem de wandelsnob van de NRC, Joyce Roodnat. Het is allemaal vermakelijke literatuur. Wel zou het goed zijn om vanwege de grote hoeveelheid personen die de revue passeren een namenregister op te nemen, zodat je wat makkelijker kan terugbladeren om het wel en wee van bepaalde mensen te kunnen volgen. Misschien iets voor de volgende bundeling dagboeken?

Leesadvies voor jongeren

Wetenswaardigheden van een reisjournalist die zijn boeken zelf verkoopt