Recensie: Pinkeltje, het verhaal van de film

Zaterdag, 30 september, 2023

Geschreven door: Imme Dros, Julius Ros
Artikel door: Edwin Stok

Een film uit 1978

Deel 30 van de Pinkeltje serie is niet geschreven door Dick Laan, maar door Imme Dros. Zij schreef een boek dat ze ontleende aan een filmscript van Harrie Geelen. En de film zelf werd voor het eerst vertoond in juni 1978.

Alles wat er in de film gebeurde, was nog niet aan bod geweest in de 29 Pinkeltje boeken van Dick Laan. De film was dus helemaal nieuw als vertelling over Pinkeltje. Het boek dat Imme Dros daarna heeft geschreven is dan deel 30 in de serie geworden. Nieuw als boek, en tegelijk een her-vertelling van de film.

Buiten de waterval
Buiten de waterval die Sprookjesland en Pinkeltjesland verbergt, is er de grote-mensen-wereld. En tussen al die grote mensen zitten ook wel eens slechteriken. Een laboratoriumprofessor wil levende Pinkeltjes als gevangenen in zijn laboratorium hebben, en huurt 2 slechteriken in die Pinkeltjes moeten gaan ontvoeren. Die slechteriken zien het ontvoeren alleen als bijzaak. Zij willen eigenlijk de onmetelijke rijkdom aan edelstenen die heel Sprookjesland verlichten.

Zo verdwijnen eerst een Pinkeltje-baron, en daarna een Pinkeltje prinses en haar kamermeisje nadat zij zich buiten de waterval hadden begeven. Een Pinkel prins en de poortbewaker ontdekken per toeval (of uit eigenwijsheid) de 2 ontvoerders aan de buitenkant van de waterval, en zij reizen stiekem met de bagage van de ontvoerders mee, om zo te proberen om de ontvoerde Pinkeltjes te redden.

Pinkeltje en Pinkelotje
Intussen zijn Pinkeltje Witbaard en zijn lieve vrouw Pinkelotje per heteluchtballon op reis naar Dick Laan. Ook zij willen de vermissingen oplossen. Ze hebben alleen geen idee waar ze hun zoektocht moeten beginnen. Dan komt Pinkelotje met een idee; Ze hebben zonder een goede reden de droombril van Klaas Vaak mee ingepakt voor de reis. Zou Pinkeltje Witbaard eens met die bril willen meekijken met de droom van één van de ontvoerde Pinkeltjes?

Zo ontdekken Pinkeltje en Pinkelotje waar de ontvoerde Pinkeltjes zich bevinden, en een reddingsactie wordt op touw gezet, samen met Dick Laan. De redders bedenken dat zij nóg 2 dingen moeten doen:  De ontvoerders moeten bang worden voor iets dat niet bestaat waardoor ze de Pinkeltjes voortaan met rust zullen laten  +  ze moeten alles uit de afgelopen weken vergeten, zodat ze ook niet meer weten hoe ze de berg moeten vinden waar Sprookjesland en Pinkeltjesland zich bevinden.

Het is weer een groot avontuur. Ik had nog nooit van de Pinkeltje film gehoord, en heb het ook nu nog niet bekeken. Als boekrecensent wil ik u vooral over het boek vertellen.