Recensie: Pinkeltje op Texel

Zaterdag, 18 november, 2023

Geschreven door: Sander Meij, Studio Dick Laan, Arne van der Ree
Artikel door: Edwin Stok

Hoe Biem de albino zeehond gered werd

Pinkeltje en Pinkelotje vieren hun vakantie op Texel. Allerlei dieren op en rond dit Nederlandse eiland krijgen een rol, zoals een albino zeehond, de familie van Zilverdraadje de spin, een dwergmuis, een lepelaar, albatrossen, een husky, een vleermuis en een groene zandloopkever.

Reclame voor Texel
De auteur beschrijft de verschillende bezienswaardigheden op het eiland, de planten die er groeien, de duinen; Dit boekje is een hele aardige reclame voor het eiland Texel en Ecomare waar zeedieren en vogels worden opgevangen tot ze weer gezond zijn.

Het avontuur van Pinkeltje, Pinkelotje, en de albino zeehond Biem
Pinkeltje en Pinkelotje maken een flinke storm mee op het eiland, en er spoelt van alles aan. Ook een albino zeehond die naar de opvang Ecomare gebracht wordt. Dan wordt de zeehond ontvoerd. Pinkeltje en Pinkelotje krijgen hulp van de dieren op het eiland plus van de Sommeltjes, een steenvolkje van Texel. De legende van het steenvolkje vertelt dat de Sommeltjes overdag versteend zijn, maar tot leven komen zodra de zon onder is gegaan. Een heel aardig thema voor een Pinkeltje boek.

Augustus of september
Dit Pinkeltje verhaal speelt in de late zomer, ergens in augustus of september. Dat staat niet zo letterlijk in het boek, maar de auteur vertelt hoe de zeeaster en de lamsoor in bloei staan, en de bramen en vlierbessen door Pinkeltje en Pinkelotje geplukt en opgegeten worden. En dat kan voor deze vier planten op Texel alleen in de maanden augustus en september.

Verhaal speelt zich af in onze tijd
Voor de fans van de oudere Pinkeltje reeks zit er 1 zinnetje in het boek dat even ongemakkelijk voelt; Pinkeltje vertelt dat ze in Goudentorenstad wonen in het Pinkeltjesland. Zo maar, vanuit het niets. Dat moet natuurlijk Zilvertorendorp zijn. Pinkeltje op Texel is een alleraardigst boekwerkje met een boeiend verhaal dat net zoals Pinkeltje in Friesland helemaal naar onze eigen tijd wordt getild wanneer Pinkeltje en Pinkelotje informatie op het internet opzoeken met een mobieltje dat iemand had laten vallen.

Imme Dros
Er is iets dat alleen voor de kenners van de oudere Pinkeltje boekjes opvalt, namelijk de naam van een schip dat in dit nieuwe boekje voor de kust van Texel vergaat in de storm. Het schip heet ‘SS Imme Dros’. En Emmy Theodora (Imme) Dros was de auteur van het eerste Pinkeltje boek dat uitkwam zonder de naam Dick Laan, Pinkeltje, het verhaal van de film. Zelfs de tekeningen in het Texel verhaal van de (door en door slechte) kapitein van het vergane schip lijken volgens mij onbedoeld of bedoeld wel wat op Imme Dros. Misschien is het alleen de bedoeling geweest om haar in de Pinkeltje familie te trekken, maar met een vergaan schip dat de ‘SS Imme Dros’ wordt genoemd en een door-en-door slechte kapitein, komt dat toch wat anders over. In het Texel boek kidnapt de slechte kapitein het albino zeehondje. Kidnapte Imme Dros het Pinkeltje idee zoveel jaren geleden? In het boek Pinkeltje, het verhaal van de film wordt er ook gekidnapt. Dat is dan weer consequent.

Belgische paarden praten Vlaams
Een heel leuk moment in dit nieuwe Pinkeltje boek is het hoofdstukje over de huifkar op Texel, die getrokken wordt door Belgische werkpaarden. Op het moment dat deze paarden praten met Pinkeltje, laat de auteur hen in het Vlaams praten. “Awel, mannekes, klim maar naar boven, zei het paard vriendelijk. En maakt het u comfortabel daarboven.” (…) “Het dier hief zijn hoofd in de hoogte en keek over de mensenmenigte heen. Akkerdjie! Riep hij uit.”

Volgorde
Als ik het goed begrijp, komt het boekje Pinkeltje in Friesland nà het boekje Pinkeltje op Texel. Het is nog even ontdekken met de nieuwe boekjes waar ze precies staan in de volgorde. Leuk zijn ze zeker!

Leesfragment