Recensie: Pinkeltje in Friesland

Donderdag, 2 november, 2023

Geschreven door: Sander Meij, Arne van der Ree , Studio Dick Laan
Artikel door: Edwin Stok

Een speurtocht met schatkaarten en symbolen

In december 2021 verschenen de eerste nieuwe Pinkeltje boeken in e-boek vorm. In januari 2022 verschenen de gedrukte boekjes. Een nieuwe auteur (Sander Meij) en een nieuwe illustrator (Arne van der Ree), een nieuwe kaftopmaak, en nieuwe verhalen. De nieuwe auteur is een boeiende verteller die geen kennis heeft van de originele Pinkeltje reeks. Voor de nieuwe lezertjes is dat geen enkel probleem. Voor de oudere Pinkeltje fans is dat even wennen.

Ik zal maar beginnen met dat gemis aan kennis, en dan ga ik u daarna vertellen hoe leuk en boeiend dit nieuwe Pinkeltje boek is geworden. Want dat is ‘ie zeker.

In het boekje Pinkeltje in Friesland zien we op de eerste bladzijde van hoofdstuk 1 (“bezoek”) twee plaatsnamen voor het dorp waar Pinkeltje woont; Zilvertorenstad, en iets verderop de correcte naam Zilvertorendorp (op dezelfde bladzijde).
Iets verderop merken we dat Pinkeltjesland volgens de auteur op de flank van een berg ligt, terwijl halverwege de originele Pinkeltje serie het Pinkeltjesland verhuisde naar binnenin de berg, naar Sprookjesland.
Pinkeltje vraagt aan zijn koning om uitleg over de persoonlijkheid van de prins, “wat is hij voor iemand?”, terwijl Pinkeltje en de Pinkelprins in de originele serie de beste vrienden zijn  – en ze elkaar dus heel goed kennen. Pinkeltje heeft de prins namelijk in de originele Pinkeltje serie al 2x het leven gered; 1x in Pinkeltje en de boze tovenaar, en 1x in Pinkeltje en de Bibelebonse pap. Ook hebben ze samen al wat avonturen doorgemaakt, zoals in Pinkeltje op zoek naar de maandiamant, en Pinkeltje op zoek naar de vurige ogen.
In het één-na-laatste hoofdstukje van het nieuwe boek, weet de prins niets over het waarheidsbeeld Uru, terwijl dit beeld centraal stond in het laatste boekje uit de originele serie. (het meest recente boekje voordat de nieuwe serie werd geschreven) Het was de prins die de voorstudie over dit beeld had gedaan, en eenmaal gevonden, werd het beeld naar het paleis van de koning gebracht. Onze nieuwe auteur vermeldt dit boekje dus wel, maar weet duidelijk niet wat er in staat. Dat is allemaal even wennen voor de echte Pinkeltje fans.

Pinkeltje in Friesland
Nu wil ik jullie graag vertellen hoe leuk en boeiend het nieuwe boekje is geschreven; Net zoals in de Pinkeltje boekjes over de maandiamant en over de vurige ogen van het gouden beeld Uru, gaat de prins van Pinkeltjesland weer op onderzoek uit, en hij vindt hele oude teksten over een gouden speld van het Pinkeltjesvolk. Deze speld zou te vinden zijn in de provincie Friesland in Nederland. De prins vertrekt zonder iemand iets te vertellen, en Pinkeltje en Pinkelotje worden gevraagd om de prins terug te halen. De enige aanwijzing die ze hebben is een tekst in een heel oud boek.

Wat heel leuk is om te zien in dit nieuwe Pinkeltje boekje, is dat de nieuwe auteur het verhaal helemaal in onze eigen tijd plaatst. Pinkeltje en Pinkelotje reizen met een supersonische straaljager, Pinkeltje draagt een soort smart watch met allerlei gadgets, er duikt een laptop op waarop naar een film gekeken wordt, er zijn paprika chips, bier uit Friesland, Fries suikerbrood, en natuurlijk een Sonnema Berenburg borrel.

Pinkeltje en Pinkelotje worden op hun zoektocht door Friesland geleid door kleine aanwijzingen, cryptische omschrijvingen en symbolen. Het voert hen langs, en in, oude gebouwen in de plaatsen Veenwouden, Leeuwarden, Sneek, Franeker en Dokkum. Iedere vondst geeft een stukje van de puzzel door te verwijzen naar een volgende locatie  –  zonder die met naam te noemen. Door deze zoektocht langs historische gebouwen krijgen de lezertjes meteen een stuk geschiedenis van Friesland.

Door de cryptische omschrijvingen en de symbolen voegt het boekje nog een waarde toe; Het laat zien hoe je met de combinatie van kennis en redenatie een heel eind kunt komen.

Open einde
Pinkeltje in Friesland vertelt ons niet of Pinkeltje, Pinkelotje en de Pinkelprins veilig terug in Pinkeltjesland komen. Het verhaal eindigt net voordat ze willen vertrekken. Zou het open einde de bedoeling zijn geweest, zodat er een vervolgverhaal kan komen?

Leesfragment