Winter in de kleine bakkerij

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Jenny Colgan
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Ik wil je kerstfeest niet cateren

[Recensie] Omdat dit het derde deel is in de reeks begint Winter in de kleine bakkerij met een brief aan de lezer, een brief van de auteur. Ze geeft daarin aan wat belangrijk is om te weten, wanneer je de eerste twee delen van de serie niet gelezen hebt. Dat maakt het inderdaad prima mogelijk dit boek zelfstandig te lezen.

Polly is, toen haar grafischontwerpbedrijf failliet ging, verhuisd naar het getijdeneiland Mount Polbearne. Ze heeft daar een nieuw leven opgebouwd. Samen met haar Amerikaanse vriend Huckle en papegaaiduiker Neil woont ze in een vuurtoren omdat ze dat zo romantisch vond klinken, al bezorgd het haar alleen maar ellende. Ze bakt iedere dag brood voor de inwoners en bezoekers van Mount Polbearne.

Dat eeuwenoude plaatsje was vroeger permanent met het vasteland verbonden, tot de zeespiegel ging stijgen. Tegenwoordig staat de oude geplaveide toegangsweg twee keer per dag onder water. Langs de haven en het strand staat een ratjetoe aan huisjes en winkels, waaronder Polly’s kleine bakkerij aan het strand.

Met de komst van Polly en haar overheerlijke baksels, lijkt het het plaatsje voor de wind te gaan. De truc is om dat zo te houden zonder dat rijkelui uit Londen en Exeter alle prachtige vervallen huizen opkopen om die om te toveren tot luxueuze buitenverblijven. Zij komen immers alleen de weekenden en maken de huizen onbetaalbaar voor de dorpelingen. Een onbetrouwbare wifiverbinding en de eeuwig veranderende getijden hebben het plaatsje hiervan tot nog toe gevrijwaard.

In dit derde deel van de serie is het winter in de kleine bakkerij aan het strand. Polly is ervan overtuigd dat het de beste kerst ooit gaat worden. Maar wanneer gaat het leven volgens plan? Want Polly’s beste vriendin vertrouwt haar een geheim toe dat het leven van Polly en Huckle drastisch kan veranderen. En dan verschijnt er plotseling iemand uit Polly’s verleden en wordt het nog ingewikkelder. Polly vindt meestal troost bij het bakken, maar ze heeft het gevoel dat het dit keer niet genoeg zal zijn.

Winter in de kleine bakkerij leest makkelijk weg. Het verhaal is niet diepgravend en kabbelt zich voort. Alle aspecten van een feelgoed passeren de revue, van een romantisch dorpje tot de liefde, met daaromheen een verhaal uit het leven gegrepen. Goed voor flink wat uren onbezorgd verpozen.

De auteur

Jenny Colgan is Schots en brak in Nederland en Vlaanderen door met Café Zon & Zee. Zij is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest gewilde feelgoodauteurs. Colgan studeerde aan de University of Edinburgh, werkte zes jaar in de gezondheidszorg, werkte zwart als cartoonist en als stand-up comedian. Een aantal van haar luisterboeken is tevens uitgegeven als luisterboek en e-book. Ze heeft meer dan veertig boeken op haar naam staan. Ze schrijft onder haar eigen naam en onder de pseudoniem Jane Beaton en J.T. Colgan. Winter in de kleine bakkerij is het derde en (waarschijnlijk) laatste deel van de Bakkerij-serie.

Summer Skies 1 - Boven de wolken

Café Zon & Zee 5 - Een eilandbruiloft

Cupcake Café 2 - Kerstmis in het Cupcake Café