22 groene kevers

Woensdag, 22 januari, 2020

Geschreven door: Antoinette Kalkman, Diverse Auteurs
Artikel door: Severine Lefebre

Alle verhalen konden mij op hun manier wel boeien

[Recensie] In deze verhalenbundel spelen groene kevers de hoofdrol. Kevers in al hun bestaande groene soorten komen ze langs in een of ander verhaal. Ze nemen je mee in hun verhalen vol hoop, liefde, afschuw en dood. Na dit boek kijk je nooit nog op dezelfde manier naar een groene kever.

22 groene kevers is een verhalenbundel vol kortverhalen over groene kevers. Hij hoort daarbij tot de cijferreeks van Godijn Publishing. Een reeks met een bepaald aantal verhalen rond eenzelfde thema. In dit boek geven 22 verschillende auteurs hun visie over groene kevers.

Het is erg interessant om te zien hoe divers de verhalen in de het boek zijn. Met een thema als groene kevers kun je dan ook heel veel kanten op. Van de gekende auto tot verschillende soorten diertjes, die zowel in een thrillersetting als in een dagelijkse setting op hun plek zijn. Deze veelzijdigheid maakt de bundel tot een prachtig geheel.

Door de vele mogelijkheden die de verhalen hebben, ben je bij elk nieuw verhaal opnieuw super nieuwsgierig in welke kant deze nu weer zal opgaan. Wordt het een spannend verhaal of een thriller waar massa’s groene kevers hun intrede doen, of wordt het eerder een liefdesverhaal met de kever op vier wielen? Alles kan, en dat is net het mooie bij een variatie aan kortverhalen. De meeste van de 22 auteurs zijn niet erg bekend bij de lezers van de bundel.

Toch zijn er een aantal auteurs die al een eigen boek op hun naam hebben staan. Zo heb je bijvoorbeeld Tamara Onos, die het eerste verhaal in de bundel schreef. In ‘Gebiologeerd’ valt er een dode, waarbij de biodiversiteit een rol speelt in de oplossing van de bizarre dood. Nog een spannend verhaal dat je zeker zal bijblijven is ‘Dame van de nacht’ van Antoinette Kalkman, waar iemand vlucht voor een psychopaat die haar iets verschrikkelijks heeft aangedaan. Beiden zijn het verhalen die je direct op het puntje van je stoel zetten en je absoluut verrassen met hun plot. Al zijn alle auteurs er meer dan in geslaagd om in zo’n korte verhaallijn een interessant plot te hebben uitgebouwd.

Een van mijn persoonlijke favorieten is ‘Keverinvasie’ van Janneke Bazelmans. Daarin heeft ze mij verrast met het perspectief van het verhaal, namelijk dat het verhaal wordt verteld vanuit de kevers die op zoek moeten naar een nieuwe woonplek. Het is heel intrigerend geschreven, en de kevers maken hetgeen mee wat vluchtelingen ook meemaken: smokkel via verschillende manieren waarbij ze verdrinken of doodvriezen, en bange mensen die de kevers zien als uitroeiers van hun bomen. Een interessant verhaal met een beladen thema.

Het blijft dus telkens een verrassing hoe het volgende verhaal zal verlopen, en op welke manier hij de groene kever heeft geïnterpreteerd. Spanning, liefde, verdriet,… De ene keer via insecten, de andere keer via de zo bekende en prachtige Volkswagen kever. En dat maakt deze bundel ook zo sterk. Alle 22 auteurs hebben absoluut goed werk geleverd om 22 even sterke verhalen neer te zetten. Waarbij door de diversiteit wel voor iedereen iets leuks in zit.

22 groene kevers is de tweede bundel uit de cijferreeks van Godijn Publishing die ik heb gelezen. Behalve het concept, is deze erg verschillend van de bundel rond 18 verloren zielen. Hoewel ik gruwel van insecten, ben ik wel grote fan van de groene kever thematiek. En deze kon mij dan ook heel goed bekoren. Vele verhalen pakten me, sommige zetten me op het puntje van mijn stoel. Het ene verhaal vond ik natuurlijk al beter dan het andere, maar allen konden ze mij op hun manier wel boeien. Daarom geef ik 22 groene kevers een hele mooie 4 sterren.