Hotel van sneeuw

Dinsdag, 17 december, 2019

Geschreven door: Noortje Brink
Artikel door: Liliën LP

Het verhaal is vanaf het eerste moment spannend

[Recensie] Joost en Stella Baron maken een moeilijke tijd door. Ze zitten middenin een tijdrovende en geld slurpende verbouwing en het einde is bij lange na niet in zicht. Sinds een recente miskraam voelt Stella zich alleen en verlaten. Ze begint van de ellende weer te roken en liegt erover tegen haar man. De miskraam is een grote taboe en gevoelens worden niet uitgesproken. Tot overmaat van ramp gedraagt Joost zich vreemd. Stella is ervan overtuigd dat hij vreemdgaat. Ze confronteert hem en ze besluiten dat ondanks de geldproblemen een korte break nodig is. Joost boekt een romantisch hotelletje in the middle of nowhere in Drenthe. Eenmaal daar aangekomen, blijkt dat van een rustpauze nemen geen sprake zal zijn.

Loft Books publiceert aan de lopende band leuke en betaalbare E-books van nieuwe Nederlandse auteurs. Ik heb niet eerder van Noortje Brink gehoord en kan geen aanvullende informatie over haar boeken vinden. Als dit haar debuutthriller is, dan is ze goed begonnen.

Het verhaal is vanaf het eerste moment spannend en je zit er meteen middenin. Wel is het jammer dat het E-book een novelle is. In weinig pagina’s wordt er een heel verhaal gepropt. Hierdoor volgen de gebeurtenissen zich in rap tempo op. Je bent nog niet goed wijs over wat er is gebeurd en je zit alweer in een volgende situatie. Helaas wordt het verhaal redelijk voorspelbaar door dit alles. Brink neemt door het gebrek aan ruimte weinig tijd om de karakters van Joost en Stella uit te werken. Ik was er nog niet over uit of ik ze wel leuk vond. Wel was Joost ondanks zijn werk als strafrechtadvocaat een grote klungelige kluns. Stella is degene die het hoofd redelijk kalm houdt.

Persoonlijk denk ik dat als Brink in plaats van een novelle een volledige roman had geschreven, Hotel van sneeuw een ijzersterke en ijzingwekkende debuut had kunnen zijn. Nu voelde ik me als lezer gehaast en miste ik diepgang. Desondanks geef ik voor de beloften die Brink wekt, haar boek 3 sterren. De elementen zijn er, nu nog een kloppend geheel van maken. Ik kijk uit naar een eventueel tweede boek van Brink.

Schrijven Magazine

Zwart land

Stille nacht