Midnight Library

Zaterdag, 29 april, 2023

Geschreven door: Matt Haig
Artikel door: Tirza van Holten

De oneindig veel onvoorspelbare mogelijkheden van het leven

Het verhaal van een jonge vrouw die denkt dat ze dood wil, maar ontdekt dat ze eigenlijk op zoek is naar een reden om te leven…

[Recensie] Met de vraag: “Would you have done anything different, if you had the chance to undo your regrets?” zet de schrijver Matt Haig de lezer op de eerste bladzijde al aan het denken. Ongemerkt word je in een mum van tijd gedwongen te reflecteren op eigen gedachten die opkomen bij de twee simpele woorden waar het boek om draait: “Wat als…”

“What if I had done things differently?” De hoofdpersoon van The Midnight Library, Nora, worstelt met deze herhalende gedachte in haar hoofd. Haar leven is niet per se bijzonder of uniek en lijkt zijn gangetje te gaan. Ze oogt als een normale jonge vrouw, zonder unieke prestaties of grote carrière. Deze kenmerken maken het als lezer overigens gemakkelijk om in de schoenen van Nora te gaan staan. Haar grootste passie is filosofie; een thema dat regelmatig op de voorgrond verschijnt in de roman, zo is Nora’s geliefde kat vernoemd naar haar favoriete filosoof Voltaire.

Worstelingen
De nadruk wordt in het boek gelegd op Nora’s mentale gezondheid, ze heeft veel last van depressieve gevoelens en gedachten. Sterven klinkt voor Nora niet alleen als iets aangenaams, ze zou niets liever willen. Zo besluit ze in het begin van het boek zelfmoord te plegen. Ze heeft het gevoel dat ze geen nut meer heeft. Sterker nog, het leven is niet voor haar gemaakt, zo denkt ze.

Dan gebeurt er iets ongewoons: ze belandt in een mysterieuze ‘Midnight Library’, een wereld tussen leven en dood. Met de titel van het boek verraadt Haig stiekem al dat het boek surrealistisch is en dient als poging tot het creëren van een fantasiewereld. Over dit laatste is trouwens geen twijfel mogelijk; het verhaal schetst hoe eindeloze rijen boeken met kaften in verschillende tinten groen zweven door Nora’s zelfgecreëerde bibliotheek. Eindelijk krijg je als lezer grip op de benaming van de roman en wordt je nieuwsgierigheid aangewakkerd wat die tussenwereld betekent en voor welke keuzes Nora komt te staan.

De enige constante in Nora’s verhaal is haar terugkeer naar deze mysterieuze bibliotheek, die al haar levensverhalen lijkt te koesteren. Elke keer dat ze een beslissing neemt, voegen nieuwe boeken zich toe om de oneindige manieren te laten zien waarop haar leven mogelijk kan verlopen.

Hondenverzorgster
In het boek word je door de schrijver meegenomen in een aantal levens die Nora had kunnen leiden als ze bepaalde keuzes wel of niet had gemaakt. Topsporter, zangeres, een hondenverzorgster, beroemd: ze is het allemaal (geweest). Elk leven verschilt weer van de andere, zo doet Nora in ieder verhaal nieuwe inzichten op. Als lezer vraag je je net als Nora af welke levenskeuzes je maakte en hoe dingen anders (hadden) kunnen zijn…

The Midnight Library is een prachtig boek. Haig laat zien dat je teleurgesteld kunt zijn in bepaalde keuzes en je je altijd kunt afvragen wat het leven je gebracht had als je anders had gekozen. Toch is daar het bewustzijn dat er in die levens dingen heel anders (ook slechter) konden lopen. Haig geeft zo mee dat er uiteindelijk altijd minder fijne dingen gebeuren. Des te sterker dát besef is, des te makkelijker het is om te accepteren wat jij als persoon mag en kan betekenen in de mooie dingen van je leven.

Matt Haig is auteur voor kinderen en volwassenen. Zijn roman Reasons to Stay Alive was een bestseller nummer één en bleef 46 weken in de Britse bestseller top tien staan. Zijn kinderboek A Boy Called Christmas was een groot succes, is vertaald in meer dan 40 talen en is zelfs verfilmd. Zijn romans voor volwassenen omvatten naast The Midnight Library het bekroonde How To Stop Time, The Radleys en The Humans. Wereldwijd verkocht hij meer dan drie miljoen boeken.

–

Echo

Auteur: