Stilte in de storm

Woensdag, 29 januari, 2020

Geschreven door: Jen Minkman
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Indianen en hun rituelen

[Recensie] Ivy Greene is met haar studievriendin Grace Bautista onderweg in een oude Chevy naar Hopireservaat. Het is augustus en snikheet. Samen gaan zij tijdens hun zomervakantie deelnemen aan een maatschappelijk project in Polacca op het reservaat. Ivy was tijdens haar vorige vakantie geïnteresseerd geraakt in de cultuur van de diverse indianenstammen. Henry Hayah begeleidt de twee studentes gedurende de twee weken tijdens het werk voor hun studie.

De eerste die Ivy ontmoet bij haar aankomst in het reservaat is de aantrekkelijke Tyler. Alhoewel hij haar helpt waar ze precies moet zijn voor haar project, komt hij vijandig over. Hij lijkt kwaad op de hele wereld. Ivy snapt niet zo goed wat ze verkeerd heeft gedaan. Van haar begeleider Henry hoort ze dat Tyler een taakstraf uitvoert, nadat hij zich in de problemen heeft gewerkt. Zijn vader heeft Tyler en zijn moeder jaren geleden verlaten na een ruzie en Tyler begon zich daarna te misdragen.

Tyler gaat ook helpen bij zelfde project als Ivy en daar ziet zij door zijn vijandige houding in eerste instantie tegenop. Vanaf begin staat Ivy op gespannen voet met Tyler. Vanaf de eerste werkdag heeft Ivy nachtmerries over Tyler en een enge katsina. Katsina’s zijn de goden of geesten uit de religie van de Hopi. De dromen laten haar niet los, zij doen haar denken aan de vreselijke gebeurtenissen van het jaar daarvoor toen haar vriendin Amber nachtmerries had. Tijdens het samenwerken, leert Ivy Tyler beter kennen en blijkt hij vriendelijker te zijn dan zij dacht. Tyler komt steeds meer los en ze kunnen tot haar verbazing zelfs goed met elkaar opschieten. Langzamerhand begint Ivy het raadsel van haar nachtmerries over Tyler te ontrafelen.

Wat heeft Jen Minkman weer een waanzinnig goed boek geschreven! Ivy kende ik al uit het boek Schaduw van de tijd. In Stilte in de storm spelen ook enkele personages uit dat boek een rol. Ik vond het leuk om hen weer tegen te komen en te ontdekken hoe het deze personages was vergaan sinds de zomer ervoor.

Dans Magazine

De oude én nieuwe personages zijn goed beschreven en je leeft met hen mee tijdens hun avonturen. Naast dat Stilte in de storm zowel een spannende als romantische young adult is, vond ik het boek ook erg boeiend. Je leert tijdens het lezen veel over de manier van leven van de Hopi indianen en hun gebruiken en rituelen. Ik vond dit zeer interessant en gaf het verhaal een extra dimensie. Het is duidelijk dat Jen Minkman zich goed heeft verdiept in hun cultuur. Je leert over het contrast tussen het modern leven en diepgewortelde tradities.

Er hangt een fascinerende chemie tussen Tyler en Ivy. Hij brengt haar regelmatig van de wijs met zijn veranderlijke gedrag: de ene keer kan zij niets goed doen en straalt hij boosheid uit, de andere keer doet hij ineens vriendelijk en attent. Dit is erg verwarrend voor Ivy, die langzaamaan gevoelens begint te ontwikkelen voor Tyler.

“Ivy wierp hem nog een laatste blik toe en voelde zich een stuk beter dan een paar uur geleden. Wie weet zou ze er daadwerkelijk in slagen om “de goddelijke Hopi met het humeur van een graftak” op te vrolijken.”

Het is wederom een zeer spannend verhaal over indianen en hun rituelen. Ivy en Grace komen erachter dat er een groot gevaar dreigt en je kunt niet anders dan doorlezen. Verder weet Jen Minkman de omgeving en de sfeer van het reservaat uitstekend neer te zetten. Ze heeft dit dermate beeldend beschreven dat je het zo voor je ziet. Dit draagt bij aan de spanning, het voelt allemaal levensecht. Delen van het boek zijn dat ook als je haar dankwoord leest. Jen Minkman geeft daarin uitleg over hoe zij op het idee is gekomen om dit boek te schrijven.

Zoals ik al eerder aangaf, komen enkele personages uit Schaduw van de tijd in dit boek terug. De boeken zijn in principe goed los van elkaar te lezen, maar mijn advies is toch eerst Schaduw van de tijd te lezen, zodat je een beter beeld krijgt van de terugkerende personages en waarom zij helpen bij de uitvoering van de rituelen. De schrijfster geeft dit in Stilte van de storm weliswaar in het kort weer, maar naar mijn mening krijgt dit boek meer diepgang als je het vorige verhaal gelezen hebt. Ik geef Stilte in de storm graag 4 sterren.

Sterrenjager

Koning van het Sintelwoud

Mijn hart van ijs